Hneď na začiatku sa musím ospravedlniť za používanie anglických slov, ale niekedy lepšie vystihujú to čo chcem napísať. Taktiež som sa snažil to napísať stručne a častou otrepanou frázou bude „napíšem o tom neskôr“. Chcem pripraviť viacej článkov takže to neskôr bude :D.
Článok má stručne zobraziť to ako som postupoval pri vývoji tejto stránky a čo som sa naučil a aké odporúčania by som dal ostatným. Verím že bude tento článok pre vás aspoň trochu užitočný.
UPOZORNENIE: nepovažujem sa za totálne experta! Zatiaľ. A myslím že mnohý majú lepšie projekty, ale mal som nutkanie písať o tom.
Moja tretia skúsenosť v predaji stránky, ktorá sa venovala Affiliate marketingu cez eshop Amazon bola výrazne lepšia ako tie dve predchádzajúce.
Takže poďme nato…
Ako každá iná stránka s affiliate projektom potrebuje trafik. To asi nemusím nikomu vysvetľovať. Trafik, dobrý content, spätné odkazy robia stránku priam čarovnou.
Výsledok bol takýto:
Ako to celé začalo?
Predchádzajúce skúsenosti rekapitulácia:
Len tak úplne v krátkosti o dvoch predchádzajúcich Affiliate stránkach orientovaných na Amazon. Ako úplný začiatočník so stránkami v nie materinskom jazyku som nechcel nič riskovať a tak som si cely štart projektu objednal od chalanov z HumanProofDesigns.
Stránku orientovanú na Fitness konkrétne na expandery pripravili tak aby mi stačilo stránku rozvíjať.
Cenu ktorú som zaplatil bola 1000usd nebola ta zlá stránka ale moja predstava bola iná a aj progres stránky bol veľmi pomalý.
Len pre predstavu pridávam screen zarobkov:
Súbežne som rozbiehal moju druhú stránku orientovanú na s pracovnou obuvou, na nej som testoval rôzne veci bola to expirovaná doména ktorú som kúpil od chlapíka na Fiverri 😀 teraz sa tomu musím smiať 😊. Kúpil som ju myslim že za 20usd, a tak to aj vyzeralo:
Tiež rýchli screen zárobkov
Z obrázkov vidieť krátky priebeh, no nebolo to nič zázračné alebo bola to hlavne dobrá skúsenosť stránky som predal so stratou lebo som nemal záujem ďalej do stránky investovať.
Niekedy je lepšie zísť z kratšej cesty.
Takže idem k stránke ktorú som predal najlepšie a zúročil som to čo som sa na predchádzajúcich stránkach naučil.
Idem teda postupne
Doména
Som človek, ktorý je veľmi netrpezlivý a snažil som sa zistiť ako celý proces urýchliť hlavne čo sa týka príjmov. Prelúskal som rôzne možnosti a keďže som už jednu skúsenosť s expirovanými doménami mal, siahol som po ďalšej.
Samozrejme som nemal poňatia v akej niche sa chcem realizovať, takže som išiel na slepo alebo na odporúčania. Samozrejme že aktuálne by som to riešil úplne iným spôsobom. O tom napíšem ďalší článok ak bude záujem.
Prečo expirovaná doména?
Vyhol som sa 6 mesačnému sandboxu od google. Články rankovali v priebehu mesiaca od zverejnenia a prvý príjem prišiel už dva mesiace po zverejnení článku.
Prvý zárobok v máji cca. 45USD
Bol to pre mňa prijemný šok keďže na predchádzajúci stránkach som mal takýto príjem za niekoľko mesiacov.
Samozrejme s expirovanými doménami prichadza aj riziká.
Návšetvnosť padne a ani neviete prečo.
Základná podmienka je si vybrať domému ktorá je relevantná k vašej niche.
Takže doménu som objednal v marci 2020 v hodnote 599USD status stránky bol nasledovný
A začal som na stránke makať!
Niche
Takto som to urobil ja:
Po prečítaní tisíce slov som natrafil na človeka s ktorým som v kontakte do dnes a kúpil som od neho už aj druhú doménu.
Jeho spoločnosť, ktorá ponúka aj zároveň monetizačný plán ku konkrétnej doméne. Ďalšie kroky boli jednoduché. Keďže doména bola zameraná na hudbu ponúkal som jeden konkrétny hudobný nástroj a to elektronické bubny.
Toto som sa naučil:
Vyber si niche ktorú aspoň trochu poznáš alebo nájdi spriaznenú dušu.
Všetko má svoje pre a proti. Ale určite ak práve začínaš s takýmto projektom je lepšie ak svoju niche trochu ovládať aby si mal kontrolu nad contentom. Ja som o niche ktorú som si vybral nevedel nič a mal som trošku na začiatku problém sa zorientovať. Trvalo to čas a dosť som prerobil na contente, ktorý bol menej kvalitný.
S odstupom času ako som pracoval na stránke našiel som cez FB bubeníka ktorý pre mňa písal zopár článkov alebo prípadne upravoval tie stávajúce. To je veľký benefit, a je to aj dôležité ak chcete byť v očiach google ako expert pre konkrétnu niche.
Možno viacerí z vás počuli o core update google a o EAT
Priemerná cena produktu je viacej ako 50USD
Po tom ako znížil Amazon, komisie tak tých 50USD je minimum.
Amazon komisie pred update:
Amazon komisie po udate, niektoré komisie padli aj o 50%. Keď si predstavim že update sa diaľ akurát pri mojích prvých komisiach na stránke tak mi je z toho ešte teraz do pľaču. Ale stále som bol na 4%.
Keď si predstavíte jednoduchý prepočet ktorý sa da globálne aplikovať resp. vychádza zo skúsenosti ktoré mám.
Pri návštevnosti 10 000 a pri CTR cca. 50%:
tzn. 50% trafiku sa dostane až na stránky Amazonu z vašej stránky tj. V tomto prípade 5000 z toho si objedná cca. 5% to je 250 predajov.
Ak je priemerná cena produktu 50USD a pri komisii napr. 3% tzn. Za jeden predaj dostanete 1,5USD a pri predaji 250 produktov a priemernej komisii 1,5USD je váš zárobok 250 x 1,5 = 375USD.
Podľa čísel ktoré si zbieram je toto plus mínus reál. Každopádne pod 50USD za produkt by som nešiel.
Pozor na sezónnu niche
Častá chyba ktorú robia začiatočníci. Zvolia si niche ako napríklad lyžovanie ktorá je aktuálna hlavne v zime, opakom je napr. niche coffee.
Ideálne je si najesť takú niche čo je evergreen to znamená že je z dlhodobého pohľadu populárna. A nie je závislá na ročnom období.
K tomu ako to zistiť slúži google trends ktorý vám presne ukáže priebeh niekoľkých rokov.
Lepšie si je vybrať niche v ktorej sa neaktualizujú často produkty
To som sa naučil pri mojej novej stránke je veľmi ťažké udržať stránku aktuálnu ak produkty ktoré recenzujete sa menia každý rok alebo nebodaj viac krát ročne.
Stojí to veľmi veľa energie udržať stránku živú.
Príkladom je moja stránka na bubny ktorú som predal. Keď firma dá do predaja zostavu elektrických bubnov je v predaji aj niekoľko rokov napr. 2-4 roky a nič na tom produkte nemenia. To je ideál.
Ale ak na stránke propagujete povedzme bežeckú obuv, ktorá sa vyvíja a neustále napreduje v technológiách je veľmi komplikované udržať krok. Aktualizovať content a zisťovať dostupnosť konkrétneho produktu.
Kľúčové slová
Moja obľúbená téma 😀 asi o tejto časti by som vedel písať donekonečna. Napíšem teda hlavne ako som to urobil ja na začiatku projektu a potom v inom článku rozpíšem podrobne.
Ako som to urobil ja:
Keďže mám doménu ktorá už má nejakú váhu v tomto prípade podľa Ahrefs som mal DR 35 čo je podľa mňa veľmi dosť silne na začiatok.
Našiel som konkurenčné weby ktorých DR bolo menšie alebo rovné ako to moje a pozeral som na stránky pri ktorých boli vysoko v umiestnený a konkurencia nebola silná tzn. Stránka nemala veľa spätných odkazov. Hľadal som hlavne kľúčové slova ktoré mali komerčný charakter keďže nám ide hlavne o predaje.
Slova typu:
Best
Review
Vs.
Na tie som vytváral články a snažil som sa overranknuť konkurenciu. Keď som vyčerpal zdroje tak som prešiel na ďalšiu metódu hľadania kľúčových slov. Znie to už ako otrepaná fráza v tomto článku ale tiež sa tomu povenujem v inom článku.
Čo som sa naučil:
Robil som chybu v tom že som to robil za pochodu. Našiel rýchlo zadal článok a publikoval a tak dookola.
CHYBA!
Treba mať plán a to je to čo som sa naučil. Treba mať zoznam kľúčových slov treba ich usporiadať do kategórii. Dať stránke zmysel v rozložení odborníci tomu hovoria aj SILO.
Content
Pre mňa asi najkomplikovanejšia časť celého procesu. Moja angličtina je veľmi chabá a to robím stránky pre US traffic.
Odporúčanie všetkých skúsených ľudí s affiliate stránkami a aj moje je:
prvé články písať sám (samozrejme ak vaša angličtina je na dobrej úrovni). Ak nie je tu možnosť napísať v slovenčine a potom dať preložiť. BTW ani jedno z toho som neurobil ani nerobím a považujem to za chybu.
Ako som to urobil ja:
- Základom celého procesu je mať vytvorené šablóny na rôzne typy článkov. Uľahči vám to proces aj pri hľadaní nových writerov ako aj kontrolu stavajúceho writera.
- Oslovím writerov na rôznych miestach. Sú rôzne platformy kde je to možne od UpWork, Fiverr, ProBlogger a tak ďalej. Ideálne nájsť writera ktorý ma skúsenosti v danej niche a vie o čom píše. Niekedy pomôže aj infulencer ktorý Vám môže pomôcť ešte aj s jedinečnými fotkami.
- Pošlem template on napíše článok a ja publikujem
Jednoduché že?
Pre mňa to nebolo a fakt to je pre mňa stále ta najťažšia úloha. Nakoľko sa v online svete čím ďalej tým viac prihliada na kvalitu článkov.
Primárne som publikoval články typu „ 10 Best x for y“ napríklad. Pomer komerčných článkov k informatívnym bol na začiatku 80:20. Po core update v januári 2021 som stratégiu musel zmeniť a doplniť hlavne informačné články. Potom sa pomer zmenil 60:40.
Toto je bohužiaľ jediný screen ktorý sa mi zachoval z google analytics, návštevnosť rástla brutálnym tempom.
Čo som sa naučil:
Ideálne je používať 1-2 writerov na jeden projekt. Viacerí writery na jednej stránke môžu spôsobiť mierny chaos (to je len osobne odporúčanie a skúsenosť). Jeden writer v prípade výpadku môže spôsobiť že na nejaký čas vypadnete s písaním nového contentu.
Štandardne som pridával na stránku od 12 000 – 20000 slov mesačne. Spolu so spätnými odkazmi to bola najväčšia položka v cashflow.
Backlinks
Ďalšia dôležitá časť procesu, aj keď budem niekomu protirečiť podľa mňa 80% úspech stránky je budovanie kvalitných spätných odkazov. (zatiaľ) Je niekoľko x spôsobov ako získať odkazy. Spomeniem príklady:
- guestpost
- broken link
- skyscraper technique
- HARO
- Social platformy
Ako som to robil ja:
Kombinujem rôzne spôsoby, vyskúšal som rôzne agentúry, lodí na FB skupinách a potom som to skúšal ja sám.
Veľkou výhodou expirovanej domény je že už v podstate nejaké tie spätné odkazy má, takže ich netreba na začiatku budovať až tak veľa. Treba však pri kúpe takejto domény dať pozor aby boli kvalitné.
Veľka časť linkov smeruje na homepage takže sa môžete hneď začať venovať budovaním linkov na predajné stránky resp. na inerné stránky.
Najmenej komplikované je zadať agentúre ale tam malo kedy viete aké spätné odkazy získate.
Česť výnimkám…
Tie lepšie si pýtajú nekresťanské peniaze. Niekde sa pohybuje cena od 50 USD ale stretol som sa už že si pýtali za jeden link aj 2000 USD. Napr. na takom Forbes vás jeden link stoji cez 3500 usd. To už je iná káva. 😀
Takže pri agentúrach to prebieha tak že im zadáte kľúčové slovo anchor text a už to ide „samé“
Najkomplikovanejším spôsobom je hľadať tieto stránky sám. Aj keď je veľa tools čo vám vedia krásne pomôcť je to riadne zdĺhavý proces.
Ideálny spôsob je publikovať články ktoré sú už sami osebe dobré a ľudia na ne odkazujú zo svojich stránok. V prípade affiliate stránok je to dosť komplikované, keďže ponúkate hlavne komerčný obsah v tom prípade sú ľudia dosť rezervovaný odkazovať na vašu stránku.
Len pre príklad uvediem že na stránke ktorú som predal som vytvoril niekoľko spätných odkazov a boli v celkovej hodnote 2600 USD.
Čo som sa naučil:
Neuponáhľať sa na začiatku. Dosť často sa stáva že (aj mne) na začiatku projektu sa vytvorí veľa spätných odkazov a potom napr. ďalší mesiac žiadny atď. V tomto si treba nájsť systém a budovať linky systematicky pravidelne každý mesiac.
Dokonca niektorí borci odporúčajú budovať linky podľa toho ako vám rastie návštevnosť.
Na záver pridávam ešte screeny zárobkov počas fungovania stránky.
Záver
Týmto článkom som chcel len stručne zhrnúť ako prebiehal proces stránky od jej vzniku až po jej predaj.
Priblížiť vám čo je reálne vypracovať za jeden rok práce popri zamestnaní a nie ako fulltime job.
Každú jednu sekciu by som chcel rozpitvať do detailov v prípade že bude záujem určite pridajte komentár aj negatívny. Budem sa snažiť zodpovedať čo najviac.
Ahoj,
díky za zdieľanie skúseností zo zahraničných projektov.
Momentálne som sa po pár rokoch na cz/sk trhu pustil tiež do zahraničia a začal vyvárať multi language projekt, takže rád si prečítam reálne skúseností iných ako inšpiráciu.
Zaujímalo by ma, aký je tvoj názor/skúsenosť na automatizované preklady článkov napr. pomocou Google Translator API, DeepL a pod. Viem, že nikdy ten preklad nebude kvalitou úplne zrovnateľný s prekladom od prekladateľa, ale teoreticky by mohol pomôcť na začiatku výrazne urýchliť a zlacniť prípravu štartovného obsahu, ktorý ak sa projekt začne chytať postupne môžem vylepšovať. Ja som zvolil prístup, že články píšeme v CZ/SK jazyku (aby som mal akú takú kontrolu nad ich kvalitou) a následne sa zadávajú na preklad profesionálnym prekadateľom do x jazykov. Ale pôvodne som zvažoval, že skúsim aj automatizované preklady, ale nakoniec som šiel na istotu a radšej si zaplatil prekladateľov. Ale nejak mám stále nutkanie skúsiť aj tú automatizáciu.
Inak ma asi najviac zaujíma téma linkbuildingu, kde hľadáš zdroje pre nákup odkazov a aké stratégie volíš pri získavaní odkazov.
Díky a teším sa na pokračovanie.
Ahoj,
Skúsenosť a Google Translator API nemám ani s mulitylanguage projektmi. Automatizaciu určite vyskúšaj na par článkoch auvidíš.
S pohľadu skúseností tam vidím možno problém čo sa týka linkbuildingu, ak budeš musieť pre každý jazyk vytvarať linky samostatne.
Ale to si len myslím neskúšal som to ešte.
Čo sa týka linkbuildingu pripravujem samostatný článok. Len tak v krátkosti zdroje sú rôzne používam od rôznych FB skupín až po manualny outsearch. Len veľmi efektívne je napr. pozrieť na odkazy tvojej konkurencie a tie okopírovať.
Díky za odpoveď. Automatizovaný preklad určite skúsim, lebo ma skutočne zaujíma, či to môže fungovať.
A hej linkbuilding bude náročny (hlavne finančne). Na druhú stranu, keďže projekt je na jednej doméne, DR posilní každý link nezávisle na krajine. Ale v niektorých krajinách to určite nepostačí a bude potrebné kvalitný článok podporiť aj odkazmi. Ale uvidím, sám som zveravý ako to pôjde. Zatiaľ som na začiatku, čas ukáže.
Na článok o linkbuildingu som určite zvedavý.
Kľudne potom napíš ako to dopadlo tiež ma to celkom zaujíma. Ano to maš pravdu rankovanie sa da posilniť support článkami na danú temu. Článok o linkbuildingu už pripravujem 😉
Automatické překlady moc nedoporučuju. Google Translator i DeepL jsou sice už hodně vymakané, fungují dobře třeba DE-EN. Ale CZ/SK-EN to funguje občas hodně blbě. Tohle je hodně složitý problém a jakmile budou v textu nějaké odbornější termíny nebo náročnější téma, tak překladač epicky selže. To samé platí pro „AI“ na copywriting. Generický text ok, cokoliv složitějšího je průšvih.
Mám dost špatné zkušenosti i s generickými copywritery, a to se nebavíme o hrůzách typu Pakistán, Indie atd. – tak je to fakt otřes i pro opravdu lehké úkoly. Vyplatí se sehnat odborného US copywritera, dá se sehnat okolo $2-$5/100 slov. Já si hodně věcí píšu sám, ale den má jen 24 hodin.
U expired domén fakt hrozně bacha na linky, fake traffic, sandbox a další pasti – může to hodně pomoct, ale zároveň je tam vysoké riziko + náklady.
Ahoj Tomáš,
ďakujem za koment určite pomôže aj ostatným.
Tiež som názoru že AI generovanie a prekladanie článkov je dosť riskantné aj keď to tak sledujem tak dosť populárne a veľa blogerov si skúša takto uľahčiť robotu.
Čo sa týka toho generického copywritera tak to je taká alchýmia. Nájsť toho správneho je veru ťažké ideálne je písať si to sám ale ako píšeš ten čas… to je neskutočné ako to beží.
Expirované domeny… tu je asi hlavne dôležité vedieť vybrať tu správnu doménu potom sa to riziko znižuje. Hlavne je myslím dôležité aby bola niche relevant.
Super článek, gratulace k prodeji!
Ďakujem Ondrej 😉